EmPower

Tre tips til, hvordan du får dit budskab igennem

0

Som arbejdsgiver har man mange opgaver, der skal varetages. Man kan uddelegere mange opgaver, men nogle opgaver er man nødt til selv at varetage – en af de opgaver er at sørge for, at medarbejderne er motiverede. Der er mange ting, der kan motivere medarbejdere, men det vil altid være en arbejdsgivers opgave at sørge for, at tingene virker og trænger igennem. Derfor er det også utrolig vigtigt, at en arbejdsgiver kan få sit budskab til at trænge igennem hos medarbejderne – uanset hvilket budskab, det er. Det kan for nogle være svært at få et givent budskab til at trænge igennem, men det er meget vigtigt, at det sker. Hvis ikke et budskab trænger igennem, kan der hurtigt opstå misforståelser og uoverensstemmelser, der kan have konsekvenser for arbejdsgangen og arbejdet generelt. Herunder får du nogle tips til, hvordan du kan få dit budskab til at trænge klart og tydeligt igennem, så du netop undgår misforståelser og uoverensstemmelser – og så du kan sørge for, at dine medarbejdere altid er motiverede.

Visualiser dit budskab og gøre det lettere at forstå

Et af de allerbedste tips til, hvordan du kan få dit budskab til at trænge klar igennem, er at visualisere det. Når man visualiserer sine ord, bliver det nemmere for modtageren at forstå dem – og det samme gælder for de ord, en leder siger til sine medarbejdere. At visualisere sit budskab kan gøres på en simpel og nem måde: med et whiteboard. På et whiteboard kan du tegne og skrive, hvad du tænker, så medarbejderne kan se det. Således giver du medarbejderne større mulighed for at reflektere over det, du siger. Det giver bedre mulighed for forståelse, fordi medarbejderne får tid til at forstå og stille spørgsmål. Ligeledes bliver det lettere for medarbejderne at huske og fastholde meningen med budskabet – det smarte med et whiteboard er nemlig, at det kan blive stående, så medarbejderne også senere har mulighed for at kigge på det, du har skrevet eller tegnet på whiteboardet. Et whiteboard behøver ikke at være dyrt – du kan eksempel finde brugte whiteboards og opslagstavler her.

Tag dig tid og spørg ind

Det bedste, du kan gøre, hvis du vil være sikker på, at et budskab er gået igennem, er at tage dig god tid. Brug tid på hver enkel medarbejder. Hvis du har travlt og skynder dig at få dit budskab ud, er der større risiko for, at det kan skabe forvirring og misforståelser. Sørg derfor for at tage dig god tid, hvis du skal have et vigtigt budskab igennem. Det er også en rigtig god ide at stille spørgsmål – spørg for eksempel medarbejderne, hvordan de har forstået det, du har sagt eller skrevet. Det er en god måde, hvorpå du kan finde ud af, om budskabet er gået igennem. Hvis budskabet så ikke er kommet ordentligt igennem, skal du sørge for at tilpasse din kommunikation. Du skal eksempelvis ikke blot forklare det samme igen – forklar din pointe på en anden måde eller brug eksempler, der kan gøre det mere håndgribeligt for medarbejderne at forstå.

Leave A Reply

Your email address will not be published.